Archiwum wystaw


"Sprusiak, jakiego nie znamy"



Budynek A, II piętro

Wystawa czynna od 11.05.2017 r. do 29.12.2017 r.

Tadeusz Sprusiak był cenionym malarzem. Jednak mało kto wie, że zajmował się również designem. Na wystawie prezentujemy projekty tkanin jego autorstwa, które pochodzą z lat 50. XX w. To niewielkie prace mieszczące się w granicach kilkudziesięciu centymetrów. W projektach tkanin sukienkowych najczęściej pojawiają się motywy roślinne i kwiatowe o wyrazistych kolorach natomiast w projektach tkanin koszulowych przeważają motywy geometryczne. Artysta chętnie tworzył wzory o intensywnej kolorystyce. Oprócz samych projektów, na wystawie można zobaczyć również ich współczesne realizacje w postaci kuponów drukowanych tkanin, a także w formie sukienek, które powstały w Dziale Konserwacji naszego Muzeum. Ich fasony odpowiadają modzie l. 50. XX w. Ekspozycję uzupełniają fotografie z prywatnego archiwum córki artysty, prezentujące go w codziennych sytuacjach, w gronie rodzinnym lub w pracowni malarskiej.

Kuratorzy: Marta Galik oraz Marcin Gawryszczak

Koordynator: Magdalena Sibera
Projekt ekspozycji: Marta Galik

Projekt graficzny: Mirosław Owczarek

Program wydarzeń towarzyszacych wystawie.

Tekst kuratorski

Zobacz również


DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.

ZMĘCZENIE MATERIAŁU. OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA TKANINY UNIKATOWEJ

Wystawa skupia się na związkach tkaniny artystycznej i innych dziedzin sztuki będących elementem współczesnego polskiego krajobrazu artystycznego.

„Costumes and contemplations”

Wystawa „Costumes and contemplations”, prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jest pierwszą z cyklu ekspozycji, na których spotykają się prace projektantów kilku różnych pokoleń. Wszystkich autorów łączy związek z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie.

ŁÓDŹ: PRAKTYKA SPOŁECZNEJ INTERAKCJI

Istotą sztuki Khomenko są eksperymenty z tkaninami, które artystka przeprowadza wspólnie z grupą ochotników. Razem z nimi bada i tworzy nowe kroje oraz połączenia kolorystyczne. Estetyka projektów powstaje spontanicznie, ale ich realizacja oparta jest na technologicznej precyzji. Kijowianka opracowała bowiem własną metodę zgniatania i sprasowywania materiałów, która jest czymś więcej niż tylko upcyclingiem.