Archiwum wystaw


Ogólnopolskie Triennale Tkaniny Artystycznej Uczniów Szkół Plastycznych



Ogólnopolskie Triennale Tkaniny Artystycznej Uczniów Szkół Plastycznych

20.10.2016 r. - 8.01.2017 r.

Budynek D, 1 piętro

Wystawa towarzysząca 15. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny prezentuje prace uczniów ostatnich klas szkół plastycznych z całej Polski. Ich tematyka jest bardzo zróżnicowana, podobnie jak technika czy wymiary. Młodzi twórcy biorący udział w tegorocznym konkursie za ważny temat uznali ludzkie ciało i jego wierzchnie okrycie. Świadczą o tym już same tytuły prac „Geometria płaszcza” czy „Futurystyczne formy ubioru". Nie zabrakło odniesień do natury i literatury, na przykład w pracy „Baśń Mongolska”. Dzieła młodych twórców zaskakują podczas każdej edycji wystawy, nie inaczej jest w tym roku. Jak podkreślali jurorzy tegorocznej edycji, prace są odważne i eksperymentalne, jednak podobnie jak 3 lata temu szczególnie docenili tkaninę tradycyjną, jaką jest gobelin. Laureatką konkursu została Karolina Wojtasik za pracę „Wspomnienia", wyróżniono także tkaninę tradycyjną Moniki Żelaznej, autorki pracy „Bez granic”. Uwagę zwraca mnogość dzieł wieloelementowych eksponowanych na wystawie: dyptyków, tryptyków, a nawet prac o większej liczbie elementów. Rekordowa pod tym względem szkoła im. W. Hasiora z Koszalina zaprezentowała aż 21 obiektów w ramach pięciu prac. Spore wrażenie robi też rzeźba nastoletniej autorki ze Zduńskiej Woli pt. „Drugie ciało", która wykonała wyciski fragmentów ludzkiego ciała, wykorzystując znaczne ilości gipsu.

Choć tradycyjnych, ludowych technik tkackich w czystej postaci na wystawie nie zobaczymy, bywają one inspiracją do poszukiwań artystycznych młodych twórców. Największe wpływy można zauważyć w pracy ze szkoły plastycznej w Supraślu pt. „Wzory ludowe, inspiracje kulturą i sztuką regionu” wykonanej w technice sejpaka. Inspiracją stał się tu haft białoruski, w pracy wykorzystane zostały tradycyjne białoruskie motywy ozdobne.

Wystawa prac młodych artystów ma wieloletnią tradycję. Pomysłodawcą Triennale (do 2010 r. Biennale) był dyrektor Liceum Plastycznego w Supraślu Zenon Gruszewski. Pierwsza wystawa-konkurs została zorganizowana w 1994 r. Ekspozycja towarzyszy „15. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny, Łódź 2016”, można ją oglądać do 8 stycznia 2017 r.

Zobacz również


DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.

ZMĘCZENIE MATERIAŁU. OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA TKANINY UNIKATOWEJ

Wystawa skupia się na związkach tkaniny artystycznej i innych dziedzin sztuki będących elementem współczesnego polskiego krajobrazu artystycznego.

„Costumes and contemplations”

Wystawa „Costumes and contemplations”, prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jest pierwszą z cyklu ekspozycji, na których spotykają się prace projektantów kilku różnych pokoleń. Wszystkich autorów łączy związek z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie.

ŁÓDŹ: PRAKTYKA SPOŁECZNEJ INTERAKCJI

Istotą sztuki Khomenko są eksperymenty z tkaninami, które artystka przeprowadza wspólnie z grupą ochotników. Razem z nimi bada i tworzy nowe kroje oraz połączenia kolorystyczne. Estetyka projektów powstaje spontanicznie, ale ich realizacja oparta jest na technologicznej precyzji. Kijowianka opracowała bowiem własną metodę zgniatania i sprasowywania materiałów, która jest czymś więcej niż tylko upcyclingiem.