Archiwum wystaw


Ogólnopolska Wystawa Haftu Krzyżykowego Złota Igła 2017



Budynek D, III piętro

Wystawa czynna od 10.06.2017 r. do 3.09.2017 r. 

Wystawy rękodzieła amatorów na stałe wpisały się w kalendarz Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Wśród nich ogromną popularność zdobyła pokonkursowa Ogólnopolska Wystawa Haftu Krzyżykowego „Złota Igła” organizowana cyklicznie od 2000 roku.

Prace nadsyłane na konkurs powinny być wykonane techniką haftu krzyżykowego lub półkrzyżykowego na drukowanej kanwie lub odwzorowywane na podstawie wcześniej publikowanych wzorów albo według własnych projektów. W siódmej edycji „Złotej Igły” swój udział zadeklarowało 67 autorów nadsyłając 83 hafty. Jury w dniu 20 marca 2017 roku dokonało przeglądu zgłoszonych prac, zakwalifikowało na wystawę pokonkursową 81 haftów. Poza konkursem postanowiono wyeksponować
1 pracę.

Tegoroczny sposób nagradzania laureatów został oparty na doświadczeniach prestiżowego Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. Jury kwalifikacyjne, któremu przewodniczyła prof. Lidia Choczaj z Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, nominowało prace 21 autorów. Spośród nich wybrano: jedną pierwszą, dwie drugie, trzy trzecie nagrody oraz trzy wyróżnienia.

W siódmej edycji konkursu tematyka haftów jest zróżnicowana – pojawiają się motywy abstrakcyjne, ale można także oglądać rośliny, zwierzęta, pejzaże, architekturę i sceny rodzajowe. Niezmiennie największą popularnością cieszą się haftowane obrazy. Charakteryzują się one urozmaiconymi efektami kolorystycznymi i niejednokrotnie niezwykłą precyzją wykonania. Tym razem
w mniejszej liczbie reprezentowane są zaś prace o przeznaczeniu typowo użytkowym.

Haft krzyżykowy jest techniką popularną, powszechnie znaną i bardzo lubianą ze względu na swój wdzięk, uniwersalność, a także szerokie możliwości artystycznej ekspresji. VII Ogólnopolska Wystawa Haftu Krzyżykowego „Złota Igła 2017”, będąca przeglądem najnowszych trendów występujących
w hafciarstwie krzyżykowym, ukazuje talent, inwencję twórczą oraz kunszt techniczny artystów-amatorów i stanowi ważne wydarzenie.

Kuratorzy: Danuta Więckowska-Lorent i Michał Sierba

Producentka: Magdalena Sibera

Projekt ekspozycji: Marta Galik

Projekt graficzny: Magdalena Sibera

Tekst kuratorski

Laureaci konkursu

Zobacz również


DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.

ZMĘCZENIE MATERIAŁU. OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA TKANINY UNIKATOWEJ

Wystawa skupia się na związkach tkaniny artystycznej i innych dziedzin sztuki będących elementem współczesnego polskiego krajobrazu artystycznego.

„Costumes and contemplations”

Wystawa „Costumes and contemplations”, prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jest pierwszą z cyklu ekspozycji, na których spotykają się prace projektantów kilku różnych pokoleń. Wszystkich autorów łączy związek z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie.

ŁÓDŹ: PRAKTYKA SPOŁECZNEJ INTERAKCJI

Istotą sztuki Khomenko są eksperymenty z tkaninami, które artystka przeprowadza wspólnie z grupą ochotników. Razem z nimi bada i tworzy nowe kroje oraz połączenia kolorystyczne. Estetyka projektów powstaje spontanicznie, ale ich realizacja oparta jest na technologicznej precyzji. Kijowianka opracowała bowiem własną metodę zgniatania i sprasowywania materiałów, która jest czymś więcej niż tylko upcyclingiem.