Wydarzenia


Do 2.07.2017

"Kwartały awangardy"- odsłona druga



„Nie uczymy rzemiosła, nie dajemy maniery, natomiast na podstawie indywidualnych zdolności studenta rozwijamy jego wrażliwość artystyczną, aby sztuka biżuteryjna stała się jedną z jego wypowiedzi indywidualnych.”

Druga odsłona cyklu „Kwartały awangardy” to prezentacja twórczości postaci wyjątkowej dla awangardowej historii Łodzi – Leny Kowalewicz-Wegner – artystki, która należy do grona jednych z najważniejszych absolwentów dawnej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi i której działalność rozsławiła łódzką uczelnię w kraju i za granicą.

Lena Kowalewicz-Wegner w swojej twórczości nawiązywała do tradycji łódzkiej awangardy lat 20. i 30. XX w., którą współtworzyli Strzemiński i Kobro. Spuścizna łódzkich awangardzistów inspirowała ją do projektowania biżuterii. To dzięki jej staraniom na łódzkiej uczelni powstała nowatorska Pracownia Biżuterii Unikatowej. W swojej pracy twórczej kierowała się zasadą myślenia abstrakcyjno-przestrzenno-rzeźbiarskiego jako podstawą kształtowania współczesnej biżuterii. Jako pedagog, chciała uświadomić studentom, że w plastyce nie może być podziału na sztukę czystą i sztukę użytkową. Mówiła, że „cały zasób wiedzy artystycznej zdobytej na poprzednich latach nauki należy zużytkować przy projektowaniu biżuterii”. By poznać twórcze predyspozycje każdego ze swoich studentów, prosiła by na jej zajęcia przynosili swoje prace wykonane w pracowniach ogólnoplastycznych.

Szczególną uwagę zwracała na zależności, zachodzące pomiędzy sylwetką a biżuterią, która jej zdaniem zawsze powinna być projektowana z uwzględnieniem formy ubioru i tkaniny z jakiej ten został wykonany. Opowiadała się za wykorzystaniem w działalności artystycznej tanich surowców i ich niekonwencjonalnym łączeniem, sama uwielbiała miedź. W jej pracowni powstawała biżuteria z półfabrykatów metalowych zaaranżowanych w połączeniu z łupinami orzecha ziemnego, z blachy z puszek, kapsli od butelek czy kółek od firanek („żabek”).

Projektowanie dla przemysłu uważała za jedno z najważniejszych zadań artysty-plastyka. Biżuteria i projekty wykonane w jej pracowni były prezentowane na międzynarodowych kongresach i pokazach. Naszyjniki, wisiory i bransolety bywały także uzupełnieniem kolekcji powstających w Domu Mody Telimena i w Modzie Polskiej.

Biżuterię oraz wybrane projekty Leny Kowalewicz-Wegner można oglądać do 2 lipca na parterze budynku D. 

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Warsztaty rękodzielniczych technik tkackich z prof. Ewą Latkowską-Żychską

Autorskie warsztaty Ewy Latkowskiej-Żychskiej opierające się na technikach własnych artystki, którymi posługuje się ona przy realizacji swoich prac.

Warsztat "Kolorowe wzory. Wzorzyste kolory"

Czy kolor może być wesoły lub smutny? I czy czerwień działa tylko na byka?

Cotton art

Twórcze działania nie są Ci obce? Masz głowę pełną pomysłów, wolne niedzielne popołudnie? Świetnie się składa, przyjdź do Muzeum! W sali warsztatowej, gdzie atmosfera sprzyja kreacji, korzystając z dostępnych materiałów i pomocy pracowników Działu Edukacji spożytkujesz swoją energię.

Oprowadzanie po wystawie „Nostalgia za Kresami. Ludowa tkanina wileńska, poleska i huculska"

oprowadzanie kuratorskie, podczas którego kuratorka wystawy - Lidia Zganiacz opowie o zagadnieniach, które znalazły się w najnowszym wydawnictwie Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi